Logopeda
Logopedzi:
mgr Anna Gawrońska
mgr Paulina Rutkowska
W tym miesiącu proponuję ćwiczenia oddechowe, mogą je wykonywać wszystkie dzieci.
Cel ćwiczeń:
- prawidłowy tor oddychania - dziecko powinno wdychać powietrze przez nos,
a wydychać przez usta - taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój
i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego,
- wydłużenie fazy oddechowej.
Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać w przewietrzonym pokoju tak by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tlenu. Należy również zadbać o to, by dziecko w trakcie ćwiczeń nie opróżniało płuc z tak zwanego powietrza zapasowego.
Nie należy ich wykonywać bezpośrednio po jedzeniu (ze względu na utrudnioną wówczas pracę przepony).
Ćwiczenia możemy wykonywać 2 – 5 razy dziennie w krótkich seriach powtórzeń, gdyż przy dłuższym ćwiczeniu dziecko może odczuwać zawroty głowy i osłabienie.
1.Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
długo- krótko- długo
słabo- mocno- bardzo mocno
Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu;
2. Wąchanie kwiatów kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.
3. Zawody statków. Z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole.
Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
6. Dmuchanie na wiatraczki, (w gwizdki, trąbki).
7. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek, nakrętek z butelek pet z użyciem słomki lub bez.
9. Zabawy z użyciem „Dmuchajki"
Sposób wykonania zabawki znajdziecie Państwo na
https://pl.pinterest.com/pin/252060910382714197/
Do „Dmuchajki" zamiast piłki można włożyć:
-
piórka
-
confetti zrobione przy użyciu dziurkacza
-
filcowe pomponiki,
-
kulki z folii aluminiowej.
Polecam również film instruktażowy.
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
Życzę udanej i owocnej zabawy:)
Być może po przerwie wakacyjnej osłabła wasza motywacja oraz chęć dziecka do ćwiczeń.
Zachęcam więc do skorzystania z poradnika pt. „Jak zmotywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych?”
Często można usłyszeć inne sformułowanie - prawidłowa pozycja spoczynkowa języka.
To taka, w której ten mięsień znajduje się, gdy śpimy czy oddychamy - przy tych czynnościach język jest spionizowany, czyli uniesiony ku podniebieniu.
Po przełknięciu śliny nasz język również powinien przykleić się do podniebienia,
czyli powrócić do pozycji spoczynkowej. Niestety u większości dzieci język układa się w sposób nieprawidłowy.
Ja używam określenia „językowy parking”.
Tak wygląda prawidłowe ułożenie języka w pozycji spoczynkowej.
Pionizacja języka jest niczym więcej niż umiejętnością unoszenia czubka języka do punktu za zębami i przyklejania szerokiego języka do podniebienia.
Pionizacja języka jest szczególnie ważna. Dlaczego? Ponieważ artykulacja większości polskich głosek wymaga właśnie takiego uniesienia.
Dzisiaj proponuję ćwiczenia, które z powodzeniem możecie Państwo z dzieckiem wykonać w domu. Potraktujcie je Państwo jako propozycję zabawy.
Proszę zacząć od kilku powtórzeń w ciągu dnia, stopniowo zwiększając ich ilość.
Nie ćwiczcie zbyt długo – lepiej zrobić 3 serie po 5 powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu dnia, niż przez 15 minut ćwiczyć bez przerwy.
-
Udawajcie konika - kląskajcie. Najpierw powoli, potem coraz szybciej. Następnie konik się zatrzymuje - tu ważna sprawa - trzymamy przyklejony do podniebienia język, po kilku sekundach znowu rusza.
-
Wyobraźcie sobie, że jesteście malarzami. Ale nie takimi zwyczajnymi. Udawajcie malarza, którego pędzlem jest czubek języka, a płótnem podniebienie. Malujcie na podniebieniu fale i kropki.
-
Teraz język zamienia się w szczotkę. Sprzątajcie nim kropki. Najpierw po prawej stronie podniebienia, potem po lewej.
-
Liczcie zęby. Ważne aby nie liczyć ruchem posuwistym. Język dotyka każdego zęba oddzielnie. Nie śpieszcie się.
-
Spróbujcie nakarmić zęby. Na czubku języka połóżcie drażetki ryżowe i do dzieła.
-
Udawajcie krowę, pieska lub kotka, który oblizuje się po posiłku.
-
Zróbcie konkurs na najdłuższy język. Sprawdźcie, które z Was dotknie językiem nosa: rodzic czy dziecko?
-
Niech Wasze języki będą teraz piłką, która odbija się od dna jamy ustnej, potem od podniebienia, od policzka i na zmianę. Niech odbija się w różnej kolejności.
-
Otwórzcie szeroko buzię i huśtajcie językiem - zupełnie jak dziecko na placu zabaw.
-
Myjcie językiem zęby - dolne i górne, w środku buzi i na zewnątrz - od strony policzków.
Proponuję jeszcze ćwiczenia i zabawy przygotowane w formie interaktywnej
https://wordwall.net/hr/resource/1307541/pionizacja
Anna Gawrońska