Pedagog
Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.
Janusz Korczak
Pedagog Szkoły Podstawowej w Łążynie
p. Małgorzta Witkowska
tel. 533 373 065
Godziny pracy pedagoga :
poniedziałek - 08:30 - 12:30
wtorek - 9:30-13:30
13:25 - 14:25 terapia
środa - 8:30 - 12:30
13:30 - 14:30 terapia
czwartek- 9:30 - 12:45
piątek - 09:30 - 12:45
Szanowni Państwo!
Zapraszamy wszystkich, dzieci, rodziców, nauczycieli
oraz pracowników szkoły, do kontaktu ze szkolnym pedagogiem,
poprzez e-dziennik, skrzynkę e-mailową
m_witkowska@splazyn.szkolnastrona.pl,
telefonicznie, przez e-dziennik i Microsoft Teams.
W razie pilnej potrzeby kontaktu tj. nagłych sytuacjach, można się kontaktować w godzinach pracy pedagoga
oraz telefonicznie na wyżej podany numer telefonu.
Małgorzata Witkowska
JAK WESPRZEĆ DZIECKO W POWROCIE DO SZKOŁY PO WAKACJACH
W związku z trwającym nadal w kraju stanem epidemii, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, rodziców informujemy, iż nasi specjaliści służą Państwu wsparciem w formie porad i konsultacji telefonicznych, poradnictwa internetowego również w czasie ferii zimowych.
Specjaliści dostępni są pod podanymi poniżej adresami e-mailowymi:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chełmży : 56/ 675-67-27sekretariat@poradnia-chelmza.pl
Dyrektor-dyrektor@poradnia-chelmza.pl
oddział w Złejwsi Wielkiej: 56/ 676- 77-71, oddział w Małej Nieszawie: 661-539-996
Kiliańska-Szok – kilianska-szok@poradnia-chelmza.pl
Walczak-Urbańska –walczak-urbanska@poradnia-chelmza.pl
Jako chronić dziecko przed lękiem zarażenia się koronawirusem?
-
Chroń dzieci przed informacjami na temat choroby przekazywanymi przez środki masowego przekazu.
-
Spokojnie poinformuj dziecko jak możemy się chronić przed zakażeniem, ważne żeby rodzice przestrzegali zasad higieny i czynności higieniczne wykonywali razem z dzieckiem (np. wspólne mycie rąk).
-
Nie panikuj, wszelkie objawy infekcji typu kaszel, gorączka określaj wobec dziecka jako zwykłe przeziębienie, a poza jego wiedzą skonsultuj z lekarzem i podejmij środki przez niego zalecone.
-
Zorganizuj czas wolny dziecku, by nie czuło panującego dookoła napięcia, zobaczyło, że pomimo pandemii życie toczy się dalej i jest w nim czas na rozrywki i przyjemności.
-
Sprawdź co dziecko wie na temat koronawirusa, odsianie informacji prawdziwych od nieprawdziwych obniży poziom lęku
-
Spokojnie odpowiadaj na wszystkie pytania zadawane przez dziecko, jeśli nie znasz odpowiedzi, mów NIE WIEM – to jest lepsze niż snucie fantazji.
-
Bądź dla dziecka przykładem, podkreślaj wagę ograniczenia kontaktów społecznych, mów o wadze mycia rąk, pokazuj jak robić to poprawnie. W ten sposób pokazujemy dziecku, że w tej trudnej sytuacji wiemy co robić i mamy jakiś wpływ.
-
Przygotuj razem z dzieckiem zdrowe posiłki, rozmawiaj o istocie zdrowego odżywiania i jego wpływie na zwiększenie odporności. Najmniejsze rzeczy robione wspólnie, zmniejszą bezradność naszą i dziecka.
-
Ułóż harmonogram dnia z określeniem czasu przeznaczonego na zabawę i naukę, każda przewidywalność uspokaja i redukuje lęk.
-
Zadbaj o więź, która daje dziecku największą siłę, ale w trudnych chwilach nie wahaj się skorzystać z pomocy specjalistów.
,,Nie myśl o tym, czego ci brak, lepiej pomyśl o tym,
co możesz zrobić z tym, co masz”
Ernest Hemingway
Gdzie można uzyskać wsparcie?
INSTYTUCJE, NUMERY TELEFONÓW,
STRONY INTERNETOWE
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
-
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
- Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
- Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
- Napisz także o każdej sprawie, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
AKCJA INTEGRACJA !
Ćwiczenia integrujące
i wspierające zespół klasowy po powrocie do nauki stacjonarnej
10 pomysłów na zajęcia z klasą!
Sytuacja powrotu do nauki stacjonarnej stawia przed
nauczycielami/pedagogami/psychologami szkolnymi bardzo ważne zadanie - ponowną integrację zespołu klasowego. W tej pracy zebrałam dziesięć ćwiczeń,
które można wykorzystać w pracy z grupą.
Główne cele ćwiczeń to:
-integracja grupy,
-udzielenie wsparcia w związku z powrotem do szkoły, -zmniejszenie napięcia i odczuwania nieprzyjemnych emocji związanych z nową sytuacją,
-wzmocnienie poczucia własnej wartości,
-kształtowanie poczucia przynależności do grupy
Życzę miłej pracy z moimi pomocami!
Pedagog
Małgorzata Witkowska
Zasady Bezpiecznego Korzystania z Internetu
Zabezpiecz swój sprzęt : komputer, tablet, telefon, tj.: nie wchodź w nieznane linki, nie pobieraj podejrzanych załączników, zainstaluj antywirus.
-
Dbaj o swoją prywatność - Nie podawaj swoich danych, nie zdradzaj swojego hasła, zawsze się wylogowuj.
-
Dbaj o swój wizerunek -W Internecie nic nie ginie, uważaj co piszesz i publikujesz.
-
Szanuj innych w sieci - Bądź kulturalnym rozmówcą, nie hejtuj, nie spamuj, nie wyzywaj, nie obrażaj.
-
Bądź krytyczny, ale nie krytykuj - Nie wszystkie informacje w sieci są prawdziwe.
-
Korzystaj z umiarem, korzystaj mądrze -Wykorzystuj zasoby Internetu w sposób kreatywny, do zabawy i nauki, jednak nie poświęcaj na to całego dnia.
-
Przestrzegaj prawa - Nie jesteś anonimowy w sieci, w przypadku natrafienia na nielegalne treści powiadom dorosłych.
-
Proś o pomoc - W przypadku zagrożenia, czy ataku słownego przez Internet proś o pomoc osoby zaufane, rodziców.
-
Nie ufaj osobom poznanym w sieci - Nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie. Jeśli ktoś będzie czegoś od Ciebie chciał
ZGŁOŚ OD RAZU RODZICOM!
Dla najmłodszych bajeczka o czasie kwarantanny:
http://dorotabrodka.pl/bajka-dla-dzieciakow-na-trudny-czas-kwarantanny/
Jak skutecznie mobilizować dzieci do nauki w domu?
• PLANUJ! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania- pobudka, śniadanie np. o godz. 8.00, od 9.00 do 10.00 nauka (wykonywanie zadań) np. z j. polskiego, od 10.00 do 11.00 z matematyki 11.00.- 12.00 przerwa – odpoczynek, drugie śniadanie itd.
• ZAPISUJ ! Skorzystaj z planera dnia / tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.
• PRZYGOTUJ SIĘ ! Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.
• RÓB PRZERWY! Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótka przerwę wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i trudno będzie Ci wrócić do nauki.
• ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ! Pij dużo wody, jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.
• NIE PANIKUJ ! Sytuacja jest wyjątkowa, trudna i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie. Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie: – nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często , – postaraj się selekcjonować informacje, – zostań w domu– swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów i dziadków, – dbaj o siebie, często myj ręce, wietrz swój pokój, zrób coś, co Cię relaksuje np. namaluj ciekawy obrazek, ułóż puzzle, zagraj w grę planszowa itp.
KONKURS NA NAJLEPSZĄ FREKWENCJĘ