Szkoła Podstawowa w Łążynie I

Szkoła Podstawowa w Łążynie I


87-133 Rzęczkowo, Łążyn 16
tel. 56 67 80 814
e-mail: sekretariat@splazyn.szkolnastrona.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza /SPLazyn/SkrytkaESP

2021/2022

PROGRAMY, PROJEKTY REALIZOWANE
W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

 


 

"Laboratoria przyszłości"

 

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez
Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy,
angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.


Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów
kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymły od państwa wsparcie finansowe warte
ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez
eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

15 października szkoła aplikowała o przystąpienie do programu. i w ramach
jego realizacji otrzymała środki finansowe w wysokości 30.000,00 zł.

Informacja o realizacji:

Do 31.12.2021 wydano 26.277, 58 zł.
W ramach przyznanych środków zakupiono do 31.12.2021 r.:

1. drukarkę 3D i filament do drukarki, która będzie wykorzystywana na zajęciach informatycznych;
2. mikrokontrolery z czujnikami i akcesoriami (8 szt.), stacja lutownicza - do wykorzystania na zajęciach z fizyki;
3. mikroskopy z akcesoriami (2 szt.) - na zajęcia z biologii i przyrody;
4. narzędzia do rejestracji realizowanych zadań - oświetlenie, statyw, gimbal;
5. wyposarzenie pracowni do zajęć technicznych: akumulatorową wiertarko-wkrętarkę, wiertarkę stołową,
    bezprzewodowy pistolet do klejenia na gorąco (2 szt.), skrzynki narzędziowe z wyposażeniem (8 szt.),
    zestawy konstrukcyjne oraz środki ochrony indywidualnej w postaci odzieży ochronnej, gogli przeciwodpryskowych,
    instrukcji BHP, apteczki, zmiotek z szyfelką.

 
Do 22.07.2022 wydano pozostałą kwotę w ramach przyznanych środków t.j.: 3.722,42 zł.
Zakupiono:

1. wyposarzenie pracowni do zajęć technicznych: stół warsztatowy - 1 szt., gogle przeciwodpryskowe - 1 szt.,
    okulary ochronne stanowiskowe - 1 szt., nakładki ochronne na blat stołu uczniowskiego - 5 szt. ;
2. narzędzia do rejestracji realizowanych zadań - mikrofon kierunkowy z akcesoriami.



"Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025" 

  

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki
jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów
w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych,
szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego,
stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Uczestnicząc w programie szkoła otrzymała dofinasowanie dla Szkoły Podstawowej
w wysokości 4.000, 00 zł, przy wkładzie własnym 1.000, 00 zł.
Łączna kwota 5.000,00 zł została w całości przeznaczona
na zakup nowych książek w ilości 248 woluminów.

Książki zakupiono według preferencji ustalonych z uczniami, rodzicami i nauczycielami.

Szkoła przystąpiła również do części programu przeznaczonej na zakup nowości wydawniczych
dla uczniów oddziałów przedszkolnych. Łączna kwota to: 3.125,00 zł, w tym otrzymaliśmy dotację w wysokości 2.500,00 zł,
przy wkładzie własnym 625,00 zł.
Cała kwota została przeznaczona na zakup nowości książkowych dla najmłodszych.

Więcej o programie:

1. Ministerstwo Kultury i dziedzictwa Narodowego:

https://www.gov.pl/web/kultura/narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa

2. Ministerstwo Edukacji i Nauki:

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/narodowy-program-rozwoju-czytelnictwa-20-edycja-2021-2025

 


 

Rządowy Program "Aktywna tablica" 2020-2024

 

Nasza szkoła w roku szkolnym 2021/2022 dzięki uczestnictwie w Rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury
oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.
Szkoła otrzymała dofinansowanie w wysokości 14.000,00 zł
przy wkładzie własnym równym 3.500,00 zł, koszt całkowity zadania: 17.500,00 zł.
 
W ramach wdrażania stosowania Technologii Informacyjno – Komunikacyjnej (TIK) w procesie nauczania podjęliśmy następujące działania:
1.       Wyposażyliśmy: dwie pracownie lekcyjne w monitory ineraktywne.
2.       Szkoła wzięła udział w projekcie „Lekcja: Enter”, zorganizowanym przez „Potest Sp. Z o. o.  w ramach którego nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
Nauczyciele, którzy ukończyli projekt „Lekcja: ENTER”:
a)       nauczyciele świetlicy: p. Danuta Draszczyk;
b)      nauczyciel przedmiotów humanistycznych: p. Marzena Chełminiak – Sobczyk, p. Kamil Sobczak;
c)       nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: p. Anna Siekierska, p. Krzysztof Dankowski.
 
 3.       Utworzyliśmy międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej w Górsku.
Współpraca ze Szkołą Podstawową w Górsku polega na wymianie doświadczeń z innymi nauczycielami poprzez międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, a w szczególności poprzez:
a)       zorganizowanie i udział w  spotkaniach w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
b)       zorganizowanie w szkole lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
c)       dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK lub ćwiczeń/zadań interaktywnych lub innych ciekawych pomysłów dobrych praktyk. - w zakładce Międzyszkolna sieć współpracy:
 4.       W szkole został wyznaczony e – koordynator do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole – została nim Pani Anna Siekierska.
 5.       Nauczyciele naszej szkoły wykorzystują TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki.

 


 

"Lepsza szkoła"



LEPSZA SZKOŁA to ogólnopolski projekt edukacyjny organizowany przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Główne cele projektu to:
badanie efektywności nauczania,
  • rozwijanie integracji międzyprzedmiotowej,
  • przygotowanie uczniów do udziału w egzaminie zewnętrznym,
  • podnoszenie efektywności kształcenia i uczenia się.
Uczestnictwo w projekcie dzięki specjalistycznym testom daje nauczycielom możliwość:
  • badania kompetencji uczniów, analizy ich osiągnięć,
  • stałej i rzetelnej oceny postępów uczniów w ciągu każdego roku nauki,
  • porównania wyników swoich klas z wynikami uczniów w całej Polsce
  • zaplanowania pracy na cały rok szkolny.

 

"Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci"

 


"Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci” to projekt ekologiczny i edukacyjny, którego celem jest zachęcenie dzieci i młodzieży w wieku szkolnym do promowania zachowań proekologicznych oraz ponoszenia świadomości ekologicznej na temat szkodliwości składowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
 
Praktyczną stroną jest zbiórka elektrośmieci prowadzona we współpracy z placówkami oświatowymi na terenie całego kraju. W zamian za uzbierane kilogramy szkoły otrzymują nagrody rzeczowe w postaci sprzętu sportowego,  materiałów biurowych i tuszy lub tonerów.
 

 
 
"Mały miś w świecie wielkiej literatury"
 



Celem głównym projektu „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”
jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami,
przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi,
szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi w całej Polsce i za granicą.

Projekt jest realizowany w oddziałach przedszkolnych.

 
 Cele szczegółowe:
 
a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
f) propagowanie praw dziecka;
g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
h) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
 j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
k) włączenie w życie szkoły rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
l) promocja szkoły;
m) rozwijanie współpracy między nauczycielami
n) kształcenie na odległość.
 

 

"Kubusiowi przyjaciele natury"



Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny
o tematyce ekologicznej dla przedszkoli oraz od 2019 roku również dla  szkół podstawowych (kl. 1-3),
organizowany przez markę Kubuś, w którym co roku bierze udział ponad 9 tys. przedszkoli
i 5 tys. szkół podstawowych z całej Polski. Akcja objęła swoim zasięgiem już ponad 6,5 miliona dzieci.
 
Celem programu jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne,
uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.
 
Dzięki programowi edukacyjnemu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” nauczyciele i dzieci zyskują dostęp
do merytorycznych materiałów, które pomagają w proekologicznej edukacji.
Każde placówka, która bierze udział w programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
otrzymuje bezpłatny pakiet profesjonalnych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez metodyków z myślą o najmłodszych.
Nauczyciele dzięki specjalnemu folderowi lekcyjnemu będą mogli przygotować ciekawe
i pasjonujące zajęcia, a dzieci będą mogły bawić się, uczyć i poznawać świat przyrody.
 
W ramach realizacji programu, najmłodsi poznają zasady dbania o środowisko naturalne,
aktywnego wypoczynku i odżywiania.
Nauczą się segregować odpady, wybierać odpowiednie formy ruchu
oraz rozpoznawać korzyści jakie płyną ze spożywania warzyw i owoców.
Poznają podstawowe zasady ekonomii i oszczędzania oraz ich wpływ na środowisko.

 

 


 

"Piękna nasza Polska cała"

 

Projekt ten jest odpowiedzią na wyjątkowe święto Polaków – 100 rocznicę odzyskania niepodległości.
Jego główne cele to kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski oraz kształtowanie tożsamości narodowej dzieci. Chcemy, by poprzez realizację zadań tematycznych nasi uczniowie klasy I-III poznały
historię państwa polskiego, jego symbole narodowe, tradycje, zwyczaje czy obrzędy ludowe.
Działania projektowe są też okazją to do tego, by budzić wśród najmłodszych
i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, dumy z bycia Polakiem
a także do wzmacniania więzi z rodzicami i integracji placówek oświatowych z terenu całej Polski.




"Akademia Bezpiecznego Puchatka"



Akademia Bezpiecznego Puchatka to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych,
obejmujący tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w czterech sferach: na drodze, w domu, w szkole oraz w Internecie.
W Programie każdego roku uczestniczy ponad 200 000 dzieci i niemal 13 000 nauczycieli z prawie 10 000 szkół podstawowych.
Do tej pory łącznie wzięło w nim udział ponad 2, 5  miliona uczniów. 
 Aby dołączyć do XII-tej edycji Akademii i otrzymać komplet darmowych materiałów edukacyjnych opracowanych
przez metodyka i opiniowanych przez właściwe wydziały Komendy Głównej Policji wystarczy dokonać zgłoszenia do Programu! Po przeprowadzeniu zajęć, na podstawie otrzymanych materiałów, zdobytą przez dzieci wiedzę weryfikuje Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa. 
Szkoły, które zrealizują wszystkie elementy programu otrzymają Certyfikat „Akademii Bezpiecznego Puchatka” oraz Dyplom dla uczniów.  



 "Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki"


Skierowany jest do uczniów klas I-III szkół podstawowych, świetlic i bibliotek szkolnych,
a także ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu całego kraju oraz zagranicznych szkół polonijnych.

CELE PROJEKTU:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • zgłębianie wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,
  • wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.

Projekt realizowany przez naszych uczniów klasy 3


  •  
"Akcja zdrowo i sportowo"



Akcja ma na celu promowanie przede wszystkim aktywności fizycznej wśród dzieci najmłodszych (3-10 lat).
 
Odbiorcami akcji są nie tylko nauczyciele i wychowawcy, ale także rodzice i opiekunowie dzieci.
 
Materiały edukacyjne w największym stopniu dotyczą zajęć sportowych, ćwiczeń i zabaw ruchowych, które nauczyciele i rodzice mogą wykonywać z dziećmi.

  
"Razem na święta"



„Razem na Święta” to akcja MEN, w której zachęcamy uczniów do niesienia pomocy innym.
Chcemy, aby działania realizowane często w ramach szkolnych klubów i kół wolontariatu zostały wzmocnione
w okresie przedświątecznym, kiedy szczególnie wiele osób czeka na pomoc i wsparcie.
Zależy nam jednocześnie na budowaniu wspólnot i umacnianiu więzi międzypokoleniowych
oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. 



 "Skuteczne uczenie się" - warsztaty dla uczniów
finansowane przez Radę Rodziców.

Warsztaty z technik uczenia się dla uczniów klas 4-8.